Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

ITA Airways powrócą na londyńskie Heathrow ze wsparciem grupy LH

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
ITA Airways powrócą na londyńskie Heathrow ze wsparciem grupy LH
fot. Piotr Bożyk
Po dwurocznej przerwie linie ITA Airways powrócą na lotnisko Londyn Heathrow (LHR). Dokładnie 29 marca 2026 r. włoski przewoźnik wykona pierwsze rejsy na LHR. Wznowienie połączenia na trasie Rzym Fiumicino – Londyn Heathrow stało się możliwe dzięki udostępnieniu slotów przez grupę Lufthansa, co stanowi ważny krok w kierunku pogłębiającej się współpracy między przewoźnikami.

Rejsy na Heathrow wystartują 29 marca przyszłego roku i będą wykonywane dwa razy dziennie airbusami A320neo według poniższego rozkładu (czasy lokalne):

  • AZ 202 | FCO → LHR | 07:50 (FCO) | 09:40 (LHR)| (1234567)
  • AZ 203 | LHR → FCO | 10:30 (LHR) | 14:10 (FCO)| (1234567)
  • AZ 204 | FCO → LHR | 13:50 (FCO) | 15:40 (LHR)| (1234567)
  • AZ 207 | LHR → FCO | 16:30 (LHR) | 20:10 (FCO)| (1234567)

ITA Airways zawiesiły loty na Heathrow w marcu 2024 r., koncentrując swoją obecność w Wielkiej Brytanii na lotniskach Londyn City (LCY) oraz London Gatwick (LGW). Choć są one bardziej dostępne i wygodne dla części pasażerów, nie oferują takiego potencjału w segmencie biznesowym i przesiadkowym jak Heathrow.

Dlatego powrót na największe londyńskie lotnisko to wyraźny sygnał zmiany strategii i ponownego ukierunkowania na najbardziej dochodowy ruch korporacyjny oraz połączenia międzykontynentalne.

Krok ku pełnej integracji z grupą Lufthansa

Wznowienie lotów do LHR to nie tylko kwestia jednego połączenia, lecz także pierwszy namacalny dowód operacyjnej integracji ITA Airways z grupą Lufthansa poza granicami Niemiec. Dla włoskiego przewoźnika oznacza to ponowne wejście do „ekstraklasy” europejskiego ruchu lotniczego oraz dostęp do globalnej siatki połączeń obsługiwanych wspólnie z partnerami z grupy.

Jest to również ważny etap na drodze do pełnego dołączenia ITA Airways do transatlantyckiego joint venture, tworzonego przez Lufthansę, United Airlines oraz Air Canada. W dłuższej perspektywie ruch ten może znacząco wzmocnić pozycję ITA Airways na rynku międzynarodowym i otworzyć nowe możliwości rozwoju.

Sloty czyli bezcenny zasób w zatłoczonych portach lotniczych

W największych i najbardziej obciążonych lotniskach świata, takich jak Heathrow, Nowy Jork JFK czy Amsterdam Schiphol, każdy slot ma ogromną wartość. Ograniczona przepustowość infrastruktury przy jednocześnie bardzo wysokim popycie sprawia, że prawo do operowania lotów w określonych godzinach staje się strategicznym aktywem. Sloty są często przedmiotem transakcji pomiędzy liniami lotniczymi, a ich wartość sięga wielu milionów dolarów.

Dawna Alitalia, czyli poprzednik ITA, posiadała własne sloty na Heathrow, jednak w okresie nieudanej współpracy z Etihadem zostały one przekazane przewoźnikowi z Abu Zabi i nigdy nie wróciły do włoskich rąk. Włoska linia posiadała zarówno 54 sloty, jak i dodatkowych 14. Kiedy Etihad Airways wycofały swoje 49 proc. udziałów w linii, zabrały ze sobą 54 sloty, które później ponownie wydzierżawiły włoskim liniom. Koszt, jak pisał włoski Corriere della Sera, wyniósł ponad 10 tys. euro dziennie, czyli 3,76 mln euro rocznie. Dlatego obecny powrót ITA Airways na to lotnisko nie byłby możliwy bez wsparcia nowego partnera strategicznego.

Silna pozycja Lufthansy na Heathrow

Grupa Lufthansa jest obecnie trzecim największym operatorem pod względem liczby slotów na London Heathrow. Według analizy Simple Flying, niemiecki przewoźnik dysponuje około 290 slotami. Lufthansa obsługuje z Heathrow przede wszystkim swoje główne huby we Frankfurcie (FRA) i Monachium (MUC).

Jeszcze większe wrażenie robi skala działalności całej Grupy Lufthansa, do której należą także SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines oraz Eurowings. Łącznie wykonują one około 47 odlotów dziennie z Heathrow. Więcej operacji realizują jedynie British Airways oraz Virgin Atlantic.

Komfort dla pasażerów i dostęp do saloników Star Alliance

Lufthansa oraz linie z jej grupy operują na Heathrow z Terminalu 2, gdzie znajduje się duży, niedawno odnowiony salon firmowy. Pasażerowie ITA Airways będą mogli korzystać nie tylko z infrastruktury Lufthansy, ale również z prestiżowych saloników sojuszu Star Alliance, takich jak SilverKris Lounge Singapore Airlines, salon United Airlines czy Maple Leaf Lounge Air Canada.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ITA Airways planuje rozbudowę siatki połączeń długodystansowych

Pasażer i linie lotnicze

ITA Airways planuje rozbudowę siatki połączeń długodystansowych

Piotr Bożyk 01 sierpnia 2025

Flota ITA Airways liczy już 100 samolotów

Pasażer i linie lotnicze

Flota ITA Airways liczy już 100 samolotów

Piotr Bożyk 05 lipca 2025

ITA Airways przekłada wycofanie ostatnich A330-200

Pasażer i linie lotnicze

ITA Airways jak Alitalia, czyli kolejna strata

Biznes i przemysł

Początek mariażu ITA Airways z Star Alliance

Biznes i przemysł

Początek mariażu ITA Airways z Star Alliance

Mateusz Kieruzal 03 kwietnia 2025

Zobacz również:

ITA Airways planuje rozbudowę siatki połączeń długodystansowych

Pasażer i linie lotnicze

ITA Airways planuje rozbudowę siatki połączeń długodystansowych

Piotr Bożyk 01 sierpnia 2025

Flota ITA Airways liczy już 100 samolotów

Pasażer i linie lotnicze

Flota ITA Airways liczy już 100 samolotów

Piotr Bożyk 05 lipca 2025

ITA Airways przekłada wycofanie ostatnich A330-200

Pasażer i linie lotnicze

ITA Airways jak Alitalia, czyli kolejna strata

Biznes i przemysł

Początek mariażu ITA Airways z Star Alliance

Biznes i przemysł

Początek mariażu ITA Airways z Star Alliance

Mateusz Kieruzal 03 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij