Po dwurocznej przerwie linie ITA Airways powrócą na lotnisko Londyn Heathrow (LHR). Dokładnie 29 marca 2026 r. włoski przewoźnik wykona pierwsze rejsy na LHR. Wznowienie połączenia na trasie Rzym Fiumicino – Londyn Heathrow stało się możliwe dzięki udostępnieniu slotów przez grupę Lufthansa, co stanowi ważny krok w kierunku pogłębiającej się współpracy między przewoźnikami.
Rejsy na Heathrow wystartują 29 marca przyszłego roku i będą wykonywane dwa razy dziennie airbusami A320neo według poniższego rozkładu (czasy lokalne):
- AZ 202 | FCO → LHR | 07:50 (FCO) | 09:40 (LHR)| (1234567)
- AZ 203 | LHR → FCO | 10:30 (LHR) | 14:10 (FCO)| (1234567)
- AZ 204 | FCO → LHR | 13:50 (FCO) | 15:40 (LHR)| (1234567)
- AZ 207 | LHR → FCO | 16:30 (LHR) | 20:10 (FCO)| (1234567)
ITA Airways zawiesiły loty na Heathrow w marcu 2024 r., koncentrując swoją obecność w Wielkiej Brytanii na lotniskach Londyn City (LCY) oraz London Gatwick (LGW). Choć są one bardziej dostępne i wygodne dla części pasażerów, nie oferują takiego potencjału w segmencie biznesowym i przesiadkowym jak Heathrow.
Dlatego powrót na największe londyńskie lotnisko to wyraźny sygnał zmiany strategii i ponownego ukierunkowania na najbardziej dochodowy ruch korporacyjny oraz połączenia międzykontynentalne.
Krok ku pełnej integracji z grupą LufthansaWznowienie lotów do LHR to nie tylko kwestia jednego połączenia, lecz także pierwszy namacalny dowód operacyjnej integracji ITA Airways z grupą Lufthansa poza granicami Niemiec. Dla włoskiego przewoźnika oznacza to ponowne wejście do „ekstraklasy” europejskiego ruchu lotniczego oraz dostęp do globalnej siatki połączeń obsługiwanych wspólnie z partnerami z grupy.
Jest to również ważny etap na drodze do pełnego dołączenia ITA Airways do transatlantyckiego joint venture, tworzonego przez Lufthansę, United Airlines oraz Air Canada. W dłuższej perspektywie ruch ten może znacząco wzmocnić pozycję ITA Airways na rynku międzynarodowym i otworzyć nowe możliwości rozwoju.
Sloty czyli bezcenny zasób w zatłoczonych portach lotniczychW największych i najbardziej obciążonych lotniskach świata, takich jak Heathrow, Nowy Jork JFK czy Amsterdam Schiphol, każdy slot ma ogromną wartość. Ograniczona przepustowość infrastruktury przy jednocześnie bardzo wysokim popycie sprawia, że prawo do operowania lotów w określonych godzinach staje się strategicznym aktywem. Sloty są często przedmiotem transakcji pomiędzy liniami lotniczymi, a ich wartość sięga wielu milionów dolarów.
Dawna Alitalia, czyli poprzednik ITA, posiadała własne sloty na Heathrow, jednak w okresie nieudanej współpracy z Etihadem zostały one przekazane przewoźnikowi z Abu Zabi i nigdy nie wróciły do włoskich rąk. Włoska linia posiadała zarówno 54 sloty, jak i dodatkowych 14. Kiedy Etihad Airways wycofały swoje 49 proc. udziałów w linii, zabrały ze sobą 54 sloty, które później ponownie wydzierżawiły włoskim liniom. Koszt, jak pisał włoski Corriere della Sera, wyniósł ponad 10 tys. euro dziennie, czyli 3,76 mln euro rocznie. Dlatego obecny powrót ITA Airways na to lotnisko nie byłby możliwy bez wsparcia nowego partnera strategicznego.
Silna pozycja Lufthansy na HeathrowGrupa Lufthansa jest obecnie trzecim największym operatorem pod względem liczby slotów na London Heathrow. Według analizy Simple Flying, niemiecki przewoźnik dysponuje około 290 slotami. Lufthansa obsługuje z Heathrow przede wszystkim swoje główne huby we Frankfurcie (FRA) i Monachium (MUC).
Jeszcze większe wrażenie robi skala działalności całej Grupy Lufthansa, do której należą także SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines oraz Eurowings. Łącznie wykonują one około 47 odlotów dziennie z Heathrow. Więcej operacji realizują jedynie British Airways oraz Virgin Atlantic.
Komfort dla pasażerów i dostęp do saloników Star AllianceLufthansa oraz linie z jej grupy operują na Heathrow z Terminalu 2, gdzie znajduje się duży, niedawno odnowiony salon firmowy. Pasażerowie ITA Airways będą mogli korzystać nie tylko z infrastruktury Lufthansy, ale również z prestiżowych saloników sojuszu Star Alliance, takich jak SilverKris Lounge Singapore Airlines, salon United Airlines czy Maple Leaf Lounge Air Canada.